Verontwaardiging in politiek over mogelijke sloop spoorbrug

De aanvraag die eigenaar ProRail blijkt te hebben gedaan om de spoorbrug over de Maas te slopen, leidt tot verbazing bij de lokale politiek. De brug die lange tijd buiten gebruik was, opende in 2011 na herstelwerkzaamheden van 33 miljoen maar werd enkele jaren daarna weer gesloten omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt.

Diverse plannen om de brug opnieuw in functie te brengen - bijvoorbeeld als fiets- of voetgangersbrug of als verbinding voor de tram Maastricht-Hasselt-  liepen spaak. Omdat hoge schepen er niet onderdoor kunnen en de brug vaak opengezet zou moeten worden, ziet Rijkswaterstaat hem ‘t liefst verdwijnen.

Maar dat gaat onder andere D66, Partij Veilig Maastricht en de PvdA nu veel te snel. De partijen wijzen op de monumentale waarde van de brug en hekelen het feit dat de raad niet eerder op de hoogte is gesteld van het voornemen. Men vraagt daarom het sloopplan van tafel te halen totdat andere opties goed onderzocht zijn.