Flyeractie moet ondernemers voorbereiden op Zero Emission Stadslogistiek

Een negenkoppig team van Zero Emission Stadslogistiek ging vanochtend de straat op om ondernemers met flyers te informeren over de nieuwe regels die per 2025 gaan gelden voor het vervuilend verkeer in de binnenstad. Volgens de teamleden ging dat soepel; zij meldden dat het merendeel van de benaderde mensen er positief tegenover stond. Toch hielden vorige week de kooplieden op de Markt er nog een protestactie voor - zij zien het plan nog niet zitten.

"We zijn maar één man tegengekomen die zei dat hij nooit elektrisch zou gaan rijden", zegt Michel Oldenburg, logistiek makelaar die de flyeractie coördineert. "Eigenlijk zijn we hier vanochtend om iedereen te informeren. Over dat de zone er komt, en dat sommige vrachtwagenchauffeurs langer kunnen doorrijden dan tot 1 januari 2025. Omdat ze auto's rijden die schoner zijn. Vandaag doen we ook een kentekencheck, zodat iedereen weet waar ie aan toe is. En dat geeft voor het merendeel positieve gesprekken, mensen begrijpen dat we moeten gaan voor een schone stad."

Met de handen in het haar
1 januari 2025 gaat in Maastricht, net als in andere 29 Nederlandse gemeenten de regel in. De Zero Emission Stadslogistiek moet gaan zorgen voor schonere lucht. Oudere vrachtwagens die teveel uitstoten mogen dan de stad niet meer in.

Het schiet bij sommige - veelal kleinere ondernemers - in het verkeerde keelgat, zo blijkt al langer. Vorige week was er daarom op de markt een protestactie. Sommige marktlieden kunnen zich simpelweg geen nieuwe elektrische wagen veroorloven. Maar soms is het ingewikkelder dan dat, legt Rachel Rosier, die een sokken en ondergoedkraam voert, uit. "Kijk, ik heb een oudere aanhanger. Als ik dan zo'n dure trekker koop en die aanhanger begeeft het, dan moet ik het hele concept veranderen."

Markt mijden?
Rachel blijkt niet de enige op de markt die er vanochtend nog steeds een hard hoofd in heeft. "We zitten echt met onze handen in het haar", zucht een andere marktvrouw iets verderop die net zoals vele anderen niet op camera wil. "De gemeente moet gaan zorgen voor ontheffingen", stelt Rachel. "Als die er niet komen dan kan het zijn dat ondernemers de markt in Maastricht gaan mijden."