Carnaval is sterkste cultuurmerk van Limburg

Ondanks de afgelasting afgelopen jaar, is carnaval het sterkste cultuurmerk onder de Limburgse bevolking. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 10.000 mensen.

Carnaval is volgens de onderzoekers in coronatijd uitgegroeid van een stadsfeest tot cultureel festival. In 2019 kwam ‘de vastelaovend’ niet eens voor in de top 10, maar nu verdringt het volksfeest Pinkpop van de eerste plaats.

Een andere nieuwkomer in de lijst, op de 4e plaats, is de concertreeks van André Rieu op het Vrijthof. Ook die ging vorig jaar niet door (en ook dit jaar niet), maar wordt door de Limburgers blijkbaar wel enorm gemist.

Het MECC stond twee jaar geleden nog op de 3e plaats van de sterke cultuurmerken, maar is nu in de lijst terug te vinden op plek 5. Het Bonnefantenmuseum (van 6 naar 8) en de Pathé (van 7 naar 9) zijn de andere Maastrichtse culturele instellingen in de lijst.