Maastricht en Provincie willen duidelijkheid rondom tram

De gemeente Maastricht en de provincie dringen bij de Belgen aan op een snelle oplossing voor de tramverbinding Hasselt-Maastricht.

In Hasselt is besloten om het tracé te wijzigen, wat leidt tot vertraging. Hoe lang de vertraging nog duurt is onduidelijk, aangezien de plannen voor het nieuwe tracé nog niet uitgewerkt zijn. Om de onkosten voor Nederland te vergoeden, willen de gemeente en provincie een onkostenvergoeding van 150.000 euro per maand aan opgelopen vertraging. In 2015 betaalde de gemeente Maastricht aan de Belgen een schadevergoeding van zes miljoen euro voor een vergelijkbare situatie, het stadsbestuur besloot destijds dat het tramspoor niet tot Maastricht Station zou lopen, maar de eindhalte nog vóór de brug te bouwen. Mocht vanuit de Vlaamse kant geen knoop doorgehakt worden over het nieuwe tracé, wil gemeente Maastricht de destijds betaalde zes miljoen euro schadevergoeding terug. Over deze eis valt te lezen in een brief aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit. Aanvankelijk was het niet de intentie van wethouder Gert-Jan Krabbendam om de brief te openbaren, echter voelde Krabbendam zich genoodzaakt dit alsnog te doen nadat de Belgische minister enkele delen van de brief geciteerd had. In de brief komt de kritische noot vanuit de provincie en gemeente naar boven, zo valt ook te lezen in de laatste alinea: “Wij kunnen niet anders dan concluderen dat door de handelswijze van de Vlaamse zijde het tramdossier steeds lastiger hanteerbaar wordt, als gevolg hiervan loopt de schade voor de provincie en gemeente steeds verder op. Wij roepen u nogmaals op om afspraken na te komen en het project voortvarend te leiden.”