Hogere kosten tramlijn Maastricht - Hasselt leiden tot politieke vragen

De recente berichten in diverse media dat de geplande tramlijn Maastricht - Hasselt tientallen miljoenen extra zal gaan kosten dan eerder beraamd heeft bij de lokale politiek voor verontwaardiging en onbegrip gezorgd. Wethouder Gert-Jan Krabbendam had in reactie op de berichtgeving al laten weten geen inhoudelijke mededelingen te doen nu het aanbestedingsproces nog in gang is. Wel meldde hij dat het probleem ligt bij de discussies die in Hasselt gaande zijn over het laatste Belgische deel van het traject, en dat er alles aan gedaan wordt om de Belgen tot een oplossing te bewegen. Maar met deze reactie zijn verschillende oppositiepartijen niet tevreden. Zij roepen op tot meer transparantie.

De kwestie heeft bij Partij Veilig Maastricht, de Liberale Partij Maastricht, PvdA, PVV en Groep Gunther geleid tot verbolgenheid. De partijen zijn vooral boos dat de raad niet op de hoogte is gesteld van de laatste feiten en de kostenstijging van in totaal 58 miljoen - zoals vermeld in de recente mediaberichtgeving. Van het bedrag zou 20 miljoen euro voor rekening van Maastricht komen. Een stad met een begrotingstekort van 32 miljoen heeft daar geen geld voor - zo stelt men -. De partijen willen van het stadsbestuur onder andere graag weten waarom men niet geïnformeerd is, hoeveel geld er al is besteed aan het project en of er met de Belgen een limiet aan uitgaven is afgesproken. Het feit dat bij de aanbesteding van zowel het trammaterieel als de infrastructuur maar één enkele inschrijver is overgebleven, zou volgens de partijen een goede aanleiding zijn om van het project af te zien. Partij Veilig Maastricht stelt dat er in Maastricht meer behoefte is aan betere busverbindingen en vraagt of daarmee aan de slag wordt gegaan.