RTV Maastricht

Geen carnavalsoptocht maar wel een ‘spengske’

De Trekkers, een vriendenclub die er jaarlijks voor zorgt dat onder meer de grote carnavalsoptocht in min of meer goede banen wordt geleid, brengt ook dit jaar een ‘spengske’ uit. De opbrengst gaat daarnaast weer naar de ondersteuning van de Maastrichtse carnaval, terwijl er komend seizoen geen officiële carnavalsactiviteiten en dus ook geen optocht komt.

De reden hiervoor is tweeledig. Enerzijds is het gewoonte om al geruime tijd van te voren een ontwerp te zoeken, het lag dus al in de planning om een spengske zoals vanouds te lanceren. Anderzijds omdat mensen nu juist behoefte hebben aan Iets van de vasteloavend. Het ontwerp is dan ook symbolisch, vervlochten serpentijn linten die symbool staan voor hoe men in deze tijd toch de verbinding opzoekt of vervlochten is, aldus de Trekkers.

Dit jaar hebben ze niet aan basisschool kinderen, zoals normaal traditie is, gevraagd om een ontwerp voor het spengske te maken. Een item dat sinds 1972 ook een gewild verzamelaarsobject is. De organisatie koos Anouk Grootjans als grafisch ontwerper om de spang te ontwerpen. Zij kwam op het idee via instagram. Ze bekeek vorige ontwerpen op de website van De Trekkers en ontdekte dat het serpentijn lint nog niet eerder voorbij kwam. Zelf koestert ze namelijk herinneringen aan deze versiering. “Bij de Perroen schoten we met carnaval altijd een kanon met confetti af én deze serpentijnen”, vertelt Grootjans.

Omdat het huis-aan-huis verkopen nu op een laag pitje komt te staan door de pandemie, is het spengske op de website (www.detrekkers.nl) te verkrijgen en bij winkeliers voor slechts drie euro. De opbrengst ging normaal naar stadscarnavalsvereniging De Tempeleers die het geld inzette voor de reguliere organisatie van de carnaval. Dit jaar wordt daarom meer op de ‘sjariteit’ ingezet. Hierdoor profiteren ook andere carnavalsverenigingen van de opbrengst in deze tijd waarin inkomsten genereren moeilijk blijkt.